18 April, 2012

Prinsip

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum w.b.t...

Prinsip hidup

Ada orang tanya saya...
"Ape prinsip hidup awak?"

Dan saya.. errmm... prinsip hidup.... ? kena pikir la pulak. Sebab tak pernah pulak bagitahu orang lain prinsip hidup saya. Dan takde la pulak rasanya, bila dah 24 tahun hidup ni, masa dolu-dolu ada tetapkan sebuah 'prinsip' terlebih dahulu untuk meneruskan hidup.

Tapi, saya tahu, prinsip hidup tu, adalah apa yang kita sedang percaya, dan kita bertindak berdasarkan apa yang kita percaya..

Dan saya pun, cubalah untuk menaip apa yang saya percaya dalam bentuk perkataan di monitor laptop..


first time tengok ros biru.. huhu..em, saya rasa
saya tak reti jaga bunga la..hehe
"Hidup untuk bahagia" 
-hidup yang di dunia dan di akhirat, dua-dua pun perlu dilalui dengan kemahuan untuk bahagia. sebab bila kita bahagia, baru terasa nikmat dan makna sebuah kehidupan. so, kalau nak bahagia, kenalah berusaha utk bahagia...
-kita selalunya akan bahagia kalau orang2 sekeliling kita bahagia, then, make them happy!
-selalunya bahagia tu di dahului dengan kesusahan, so biasalah tu kalo kena bersusah-susah dulu.. 
-dalam hidup ni, memang banyak dugaan dan ujiannya.. so, kalo tiba-tiba rasa tak bahagia, then something must be wrong.. tengok balik amalan, ingat balik tujuan dan matlamat.. bangun dan usaha semula untuk bahagia..
-finally, kalau kebahagiaan dan ketenangan didunia dpt dicapai, insyaAllah, kebahagiaan akhirat tu tidak mustahil...! InsyaAllah

:)



Bila fikir-fikir balik, tak terperasan pun sejak bila percaya untuk hidup seperti yang di atas. Seiring dengan kematangan usia, mungkin. 

Semoga prinsip, bukan tinggal prinsip, dan percaya bukan sekadar percaya...
Tapi disusuli dan digagahi dengan tindakan..

Tindakan untuk membahagiakan , agar bahagia untuk terus hidup, semata-mata keranaNya.. :)


"Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang Shabiin, siapa saja diantara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah, hari kemudian dan beramal saleh, mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada kekhawatiran kepada mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati"
(Al-Baqarah 2:62)


    Captured at library of Hospital Teluk Intan.. love like you've never been hurt, and dance like no one's watching... like! ^^


Yang ni, prinsip hidup orang lain.. wahai sebaik-baik manusia, semoga terus bermanfaat kepada manusia! :)









p/s:
1. jom, sama2 membahagiakan untuk bahagia.. ^^

0 comments:

Post a Comment