24 February, 2012

DaripadaNya, kepadaNya...


Bismillahirrahmanirrahim...

"Segala puji bagi Allah yang mendidikku..
dan menghilangkan kebutaan mataku...
dan yang menunjukkan jalan yang lurus..
yang memuliakanku dan meneguhkan hujahku..
selawat dan salam tetap dicurahkan kepada Nabi Muhammad s.a.w...
sebaik-baik makhluk keturunan manusia,
kepada keluarga, sahabat-sahabat yang mulia,
dan seterusnya orang yang berjalan dijalannya dan mengikutinya...

Ini puisi untuk orang yang berjaya,
yang memiliki cita-cita setinggi bintang di langit,
untuk mereka yang memiliki tekad yang kuat.

Aku persembahkan kepada kamu wahai saudara-saudaraku,
Wahai orang yang mengharapkan kemuliaan,
dan berjalan menggapai Firdaus dan keredhaan,
Dengarlah, kusampaikan nasihat dan kerjakanlah ia,
Berusaha mengerjakannya selagi nyawa dikandung badan...

Aku berlindung kepada Allah daripada rendahnya cita-cita,
lemahnya tekad, hinanya tujuan, buruknya tabiat, dan longlainya jiwa...
Semoga Allah sentiasa memberkati umat seislamku..
Aku berlindung kepada Allah yang Maha Mulia sebagai tuhan kita,
daripada kelemahan dalam berusaha atau malas..."


~Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni~
(Tajuk buku- terlupa nak salin)



Tak sangka, tiba jugak hari ni. Hari last posting dalam dunia undergraduate medikal...
Tak sangka juga ya, hari esok bakal tiba. Hari pertama 'study leave' untuk peperiksaan terakhir dalam dunia undergraduate medikal...
Tak sangka juga nanti kan... hari bila exam dah habis, hari bila result diumumkan, hari bila kita sudah layak menggunakan DR. dipangkal nama...

Tak sangka, memang tak sangka... 
Walaupun kita selalu je 'tak sangka' itu dan ini, kita tetap juga mahu bersangka... kan?

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah s.w.t. berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak.” 
H.R. Abu Hurairah

Kerana sesungguhnya,

kita, dan setiap apa yang berlaku dalam hidup hidup kita, adalah daripadaNya..
dan kita, serta setiap apa yang pernah, sedang atau akan lalui, akan tetap jua kembali kepadaNya...


Wallahu'allam


Salam "bertungkus-berlumus" doa, usaha dan tawakkal! 

Buat semua....

:)





ps:
1. 'Post script' mesti kene ada dlm setiap entry, dah jadi hobi or habit? ! ohho
2. Handphone sy 'buat hal'. baru je anta klinik td. salah sy ke, salah dia? saya rasa bukan salah saya.. ;p
3. Laptop sy pun 'buat hal' jgk. terima kasih kpd adinda dee sbb sudi bg along pinjam laptop utk 3 bulan...
4. Tadi 'clinical proficiency test' surgical posting- (pinjam kata2 kwn2- bedebar macam separuh mati, rasa nak termuntah darah, sakit jantung haih!).. yep! x dpt bayang mcmn perasaan masa tunggu turn exam pro nnt... BOLEH! INSYAALLAH!
5. Esok ikut trip ke johor, amek berkat sket..hehe... mabruk cik iz! ^_^
6. Sungguh! Allah maha mengabulkan doa! Alhamdulillah, thank you Allah...!
7.oooppss, hampir tertinggal.. exam countdown: 23 hari!

0 comments:

Post a Comment