04 June, 2011

Rojak Rasa @ J.O.M


Assalamu'alaikum...

Menulis lagi di sini, sementara ade masa dan kesempatan dan kemahuan dan kekuatan... Terima kasih Allah!


BANGGA

Bangga sebab punya sahabat aka adik beradik yang concern dengan prestasi sekolah dulu. Keputusan peperiksaan SPM tahun lepas nampaknya kurang baik. Sekolah Menengah Sains Pasir Puteh (aka SMSPP aka SCIPP^_^) mendapat tempat yang sangat mengecewakan dalam ranking keputusan Sekolah2 Berasrama Penuh... Punca? Katanya SCIPP sekarang dah tak macam dulu. Pelajar-pelajarnya semakin kurang menitikberatkan soal sahsiah diri. Suasana di SCIPP sekarang semakin kurang islamik berbanding dulu (melalui apa yang saya dengar (baca) la..)... Terus, ada diantara sahabat yang mencari inisiatif untuk menyumbangkan sesuatu kepada adik-adik dan guru-guru di sekolah...

Maka, lahirlah sebuah perancangan program anjuran Fiverz 0004 yang diberi nama

J.O.M


Perjalanan ke arah satu matlamat. Matlamat untuk kembali mendapat keberkatan dan keredhaan Allah dalam setiap apa yang dilakukan. JOM diolah bersama, dengan harapan dapat menyedarkan adik-adik akan kepentingan sebuah keberkatan dalam menuntut ilmu. Keberkatan Allah, ibu bapa, guru, rakan-rakan, dan orang sekeliling. Kerana tugas sebagai seorang pelajar bukanlah untuk belajar semata-mata. Diri perlu disiapkan dengan sahsiah diri yang baik, supaya pelajar yang sememangnya pada hakikatnya adalah pelajar seumur hidup ini mampu untuk terus hidup di sekolah kehidupan, kelak....

Tahniah diucapkan kepada pengarah program, Nurdiana Roslan aka didi yang menjadi brainstomer utama untuk program ini. Tak cukup brainstorming, juga bertanggungjawab menjadi pengantara dengan pihak sekolah, pengurus baju, dan macam-macam lagi la kot. Bangga punya sahabat macam didi, sanggup bersusah-susah demi sekolah tercinta walaupun pada masa yang sama sedang sibuk menyiapkan thesis. Tahniah sis!

Tak lupa jugak semua yang terlibat dalam gerak kerja perancangan program ni...


Huhu, nama saya (terasa comel sebentar dgn panggilan mimi dlm tulisan diatas..hik2) ada dalam ni, tapi tak de menyumbang pun... gomenne! Penulis blog ni yg lain pun ade. Alia si bendahari yang cekap dan pantas. Dayah sebagai exco kerohanian bersama shasha n c'tiq, insyaAllah mantap! :) semoga dipermudahkan segalanya buat kalian semua... ^_^


TERKILAN

Terkilan dan sedih, sebab saya tak dapat join program ni. Tak dapat menyumbang untuk sekolah tercinta kali ni. Tak dapat jumpa cikgu-cikgu tersayang. Yang paling sedih, tak dapat jumpa adik-beradikku sekalian yang dah berkurun tak jumpa... waaaaaaa..... ni la masa yang paling bagus kan, untuk reunion kita beramai-ramai setelah 7 tahun meninggalkan alam persekolahan... rindu kamu semua... sungguh!

Saya tak dapat berada di sana. 6-11 Jun ada kena pergi kem PPD (Personal and Professional Development) kat Ulu Seperi, Negeri Sembilan. Kem terakhir, sebelum meneruskan perjuangan yang tinggal lagi lebih kurang 10 bulan! waaaa... cepatnya masa berlalu, tak sangka.. tak tau la nak explain perasaan macamana.. gembira, atau teruja, atau takut, atau risau.. atau.. ntah... huhu


GEMBIRA

Dah sedih, gembira pulak..? Hehe.. gembira dan bersyukur sebab punya kamu semua dalam kesempatan hidup ni. Setiap daripada kita punya kebolehan dan keistimewaan masing-masing. Dan variasi inilah yang menjadikan hidup kita indah dan berwarna-warni. Variasi ini juga sebagai tanda kita saling memerlukan antara satu sama lain. Saling bekerjasama, saling mengingatkan, saling berkasih sayang, insyaAllah, kerana Allah!

Benar kata sahabat, adanya kita pada hari ini, adalah hasil didikan di SCIPP. Baik SCIPP, baik lah kita. Buruk SCIPP, buruk lah kita. Baik kita, baik juga la SCIPP. Buruk kita, buruk la SCIPP. Saling dan saling (sedang menggunakan kuasa memutarbelitkan bahasa.. hahah ^^v).


PENUTUP

Hhmm.. ape la gi nak cakap ye.. rojak la sangat, 3 rasa je pun.. tajuk ni je yang terfikir dulu, so biarla..huhu..

Syabas dan tahniah kepada organisasi JOM yang bertungkus lumus merancang program ni semenjak dua bulan yang lalu. Mintak maaf sangat-sangat sebab tak banyak dapat menyumbangkan diri... Semoga program berjalan dengan tersangat-sangat lancar dan berjaya. Semoga matlamat yang diharapkan terlaksana dan dapat membawa perubahan kepada SCIPP. Semoga setiap apa yang bakal dilaksanakan dipermudahkan Allah dan mendapat keredhaanNya, insyaAllah... Amin..

To all Scippianz especially my beloved Fiverz, all the best!!!!!! ^_^v




Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a. menerangkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,

“ Tidak sempurna iman seseorang di antara kalian sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri.”

(h.r. Bukhari dan Muslim)







2 comments:

udacun said...

terharu bacee.. alhamdulillah..smua berjalan ngn lncr.. hope akan ada lagi pgrm sperti ini..

~ehan..

ImimaysroN said...

alhamdulillah.... tahniah exco multimedia yg berjaya! hehe.. han, rindu sama kamu.... ^_^

Post a Comment