16 June, 2011

D.U.I.T

Assalamu'alaikum w.b.t....

Mencuri sedikit masa untuk mencatat di sini, buat peringatan diri.

D- Doa

U- Usaha

I- Istiqamah

T- Tawakkal


'Mnemonic' yang baru 1st time tahu, semasa usrah beberapa bulan yang lalu. Tajuk perbincangan usrah adalah berkaitan financial management. Em, kalau nak mengupas pasal financial management tu, masih terasa kurang yakin. Mungkin lain kali? InsyaAllah...

Cuma, tertarik dengan mnemonic di atas. DUIT. Duit bukan segala-galanya, tetapi segala-galanya memerlukan duit. Saya, bukan seorang yang terlalu ghairah mencari duit. Kenapa? Sebab tidak pernah merasa bagaimana susahnya untuk mendapatkan duit. Alhamdulillah, Allah mengurniakan kemudahan untuk itu. Tetapi, saya kini semakin ditarbiyah Allah untuk mula belajar berusaha mencari duit (tapi masih tetap belum cukup ghairah..huhu.. fighting!^^) Dengan duit, kita mampu untuk memiliki apa yang kita perlu atau mahu untuk kebaikan bersama. Asalkan, duit itu tidak menjadikan kita lupa asal tujuan seorang manusia.

Berbalik kepada mnemonic DUIT. Penyampai usrah ada mengatakan. Kelemahan yang ada pada mereka yang berdarah Melayu adalah pada huruf yang ketiga.

Doa- Ye, Melayu@Islam tiada masalah untuk ini

Usaha- Ada juga. walaupun keja last minute, tetap satu usaha, kan?

Tawakkal- Yang ni senang la, terutamanya apabila dilontarkan melalui kata-kata

Istiqamah- Hmmm... yang paling susah untuk direalisasikan. Untuk melakukan sesuatu secara konsisten, masih perlu mujahadah yang tinggi.


[istiqamah.jpg]


Mahu tergolong dalam golongan mereka yang istiqamah... Jom, sama-sama!

Semoga kita terus diberi kekuatan dan kemahuan oleh Allah untuk mampu beristiqamah... amin...

Artikel ni mendapat tempat yang pertama dalam Google search.. menarik, boleh klik dan baca untuk huraian lanjut berkaitan istiqamah..



Salam istiqamah buat diri dan sahabat....







p/s: 4 hari permulaan sebagai pelajar tahun akhir di posting pediatrik, diri dan hati sedang mengalami fasa 'adaptation'. Banyak perkara yang menyentuh hati. Semoga mampu untuk terus menghargai. semakin menyayangi 'treasured-precious-cherished' ini....Ya Allah, izinkanlah diri ini....... :)









0 comments:

Post a Comment