29 January, 2011

Sungguh dalam dirimu masih terdapat jahiliyyah!

Injak kepalaku ini hai Bilal!

Demi Allah, kumohon injaklah!

Abu Dzar Al-Ghiffari meletakkan kepalanya di tanah berdebu. Dilumurkannya pasir ke wajahnya dan dia menunggu penuh harap terompah Bilal ibn Rabah segera mendarat di pelipisnya.

kumohon Bilal saudaraku, rintihnya

Injaklah wajahku. Demi Allah aku berharap dengannya Allah akan mengampuniku dan menghapuskan sifat jahiliyyah dari jiwaku.

Abu Dzar ingin sekali menangis. Isi hatinya bergumul campur aduk. Dia menyesal. Dia sedih. Dia takut. Dia marah pada dirinya sendiri. Dia merasa begitu lemah berhadapan dengan hawa nafsunya. Maka dengan kepala bersaput debu yang disujudkan dan wajah belepotan pasir yang disurukkan, dia mengerang lagi,

kumohon injaklah kepalaku!

Sayang, Bilal terus menggeleng dengan mata berkaca-kaca.

Peristiwa itu memang berawal dari kekesalan Abu Dzar pada Bilal. Dia merasa Bilal tak mengerjakan sebuah amanah dengan utuh, bahkan seakan membuat alasan untuk membenarkan dirinya sendiri. Abu Dzar kecewa dan, sayang, dia tak dapat menahan diri. Dari lisannya terlontar kata-kata kasar. Abu Dzar sempat berteriak melengking,

Hai anak budak hitam!

Rasulullah yang mendengar herdikan Abu Dzar pada Bilal itu memerah wajahnya. Dengan bergegas bagai petir menyambar, baginda menghampiri dan menegur Abu Dzar,

Engkau!

Sabdanya dengan telunjuk mengarah ke wajah Abu Dzar,

Sungguh dalam dirimu masih terdapat jahiliyyah!

Maka Abu Dzar yang dikejutkan hakikat dan disergap rasa bersalah itu serta merta bersujud dan memohon Bilal menginjak kepalanya. Berulang-ulang dia memohon. Tapi Bilal tetap tegak mematung. Dia marah, tapi juga haru.

Aku memaafkan Abu Dzar, Ya rasulallah. kata Bilal.

Dan biarlah urusan ini tersimpan di sisi Allah, menjadi kebaikan bagiku kelak.

Hati Abu Dzar rasanya perih mendengar itu. Alangkah ringan andai semua bisa ditebus di dunia. Alangkah tak nyaman menyelusuri sisa umur dengan rasa bersalah yang tak terlupakan. Demikianlah Abu Dzar, shahabat Rasulullah yang mulia. Adapun kita, dengan segala kelemahan dan kealpaan dalam menjaga hubungan dengan sesama, mungkin tak hanya satu jari yang harus ditelunjuki ke wajah kita. Lalu sebuah kesadaran menyentak,

Engkau!! Dalam dirimu masih terdapat jahiliyyah!!!

***********************************************************************

Kisah ini dipetik dari buku “Dalam Dekapan Ukhuwah – karya Salim A. Fillah.

Tapi bukan saya yang memetiknya. Tulisan asal adalah dari sini.

Tak tahu lah kenapa, tapi saya nampaknya kurang berminat untuk membaca buku-buku pelajaran..hahah.. sedang asyik men'survey' tajuk buku yang sesuai dihadiahkan untuk seseorang, terjumpa blog dan artikel di atas.

Hati tersentak! Kerana hati ini masih punya rasa seperti kisah yang diceritakan. Masih? (bunyi cam siket je kan, macam jarang/kadang-kadang). Mungkin perkataan yang lebih sesuai adalah sentiasa.. hhmm..

Sejak akhir-akhir ini, terperasan ramai antara sahabat (ramai ke? x de la ramai sampai lebih 10 org kot..huhu) yang memperkatakan soal rasa kecewa, kecil hati, geram, marah, kasih sayang yang ikhlas ataupun tak, dalam hubungan sesama manusia. Saya sendiri, mungkin, sentiasa pernah memikirkan soal ini.

Kenapa ye?

Sebelum tahu kisah ini, jawapan saya kepada adalah kerana kita manusia. Manusia yang ada sahaja kehendak dan keinginan. Manusia yang tidak pernah tahu erti puas hati. Manusia yang seringkali merasakan dirinya benar. Manusia yang yakin, dia mampu melakukan apa sahaja yang dia ingin lakukan. Manusia yang juga selalu terlepas pandang, bahawa segala-galanya adalah daripada Allah.. Justeru, rasa-rasa inilah yang boleh menimbulkan masalah dalam sebuah hubungan sesama manusia. Manusia perlu untuk saling berkasih sayang, saling berharap, saling menolong, saling bekerjasama, saling bersama-sama mahukan yang terbaik. Dan kerana itulah juga, ada saja perkara yang kurang menyenangkan hati kita, yang ada pada manusia lain. Dan apabila perkara yang kurang menyenangkan tadi sukar untuk dilafazkan atau diberitahu kepada si empunya diri, dari situlah rupa-rupanya ada rasa kecewa yang terbit dari hati kita. Kecewa kepada manusia tadi. Kecewa kerana bukan itu yang kita harapkan daripadanya.

Persoalannya, kepada manusiakah seharusnya kita sandarkan harapan???

Saya berkata melalui apa yang saya rasa sendiri, bukan mentafsir apa yang orang lain rasa. Benar kata seorang sahabat (merangkap ketua yang sentiasa merendah diri atas jawatan yang dimiliki,), sangat mudah untuk menulis@memperkatakansoal ini, tetapi amat payah untuk mempraktikkannya dalam kehidupan seharian. Namun, susah atau payah bukan alasan untuk kita tidak berubah..kan?

Melalui kisah sahabat Rasulullah di atas, rupa-rupanya, masih terdapat jahiliah dalam diri kita! Sekarang dah tahu kan.. tapi, sanggup@boleh ke jadi seperti Abu Dzar? Penyesalannya benar-benar sebuah penyesalan. Merelakan muka dinjak oleh seorang saudara, dengan harapan ia dapat membersihkan sifat jahiliah yang ada padanya... Mampukah kita setulus itu?

Definisi Jahiliyyah?

Dari nas-nas al-Qur`an dan Sunnah jelaslah bahwa setiap penyimpangan dari petunjuk Allah dan Rasul-Nya, baik itu menyangkut Aqidah, ibadah, akhlak, mahupun amal adalah perbuatan Jahiliyyah.


Astaghfirullahal'azhim. Kerana kecewa dengan manusia, terdapat jahiliah dalam diriku. Tapi, bukankah aku juga punya sifat-sifat dan kesalahan lain yang jauh lebih buruk dan hina daripada itu?

Justeru, siapakah diriku wahai Tuhan?


Salam muhasabah sahabat...

Salam mujahadah juga...

bagi yang mengenali saya, mungkin tahu saya suka warna biru. Saya ingatkan saya dah bosan dengan biru, tapi rupa-rupanya saya tak boleh tinggalkan biru.. huhu.. anyway, colours is not everything. (maaf, x berkaitan dgn tajuk, tp mungkin, ada maksud tersirat?) ^_^

2 comments:

suffy said...

sgt terkesan dgn entry ni.. syukran, sya..
biru, ape mksd yg tersirat tu??

ImimaysroN said...

segala puji bagi Allah.. sy juga sgt terkesan dgn kisah di ats..

"mungkin". mungkin ada, mungkin x de.. lalala.. hehe

Post a Comment